1Osiągi pojazdu
W pierwszej kolejności ważne jest spojrzenie na to, na jakie osiągi możemy liczyć w przypadku mniejszych motocykli oraz skuterów. Z racji pewnej specyfiki lepsze osiągi gwarantują motocykle 125 ccm. Ponieważ należą one do kategorii A1, ich producenci najczęściej stosują możliwie najsilniejsze jednostki napędowe. Dlatego też ich moc maksymalna to z reguły w okolicach 15 KM. Skutery zaś posiadają silniki o mocy rzędu 10-12 KM. To jednak tylko jeden z kilku czynników, który ma wpływ na osiągi pojazdu. Nie można zapominać, że bardzo ważny jest także sposób przeniesienia napędu. Obecna w motocyklach mechaniczna skrzynia biegów cechuje się mniejszymi stratami mocy aniżeli przekładnia CVT. Przekładnie te mają jednak pewną przewagę nad skrzyniami, gdyż zapewniają większą moc na starcie. Dlatego też wyruszając choćby ze świateł, to skutery szybciej osiągną pożądaną prędkość. Sama zaś prędkość maksymalna jest porównywalna, gdyż skutery mogą rozpędzić się do 100 km/h, zaś motocykle do 110 km/h. Należy wziąć również pod uwagę fakt, że skutery ze względu na swój sposób budowy są zazwyczaj o co najmniej kilkanaście kilogramów cięższe od motocykli, co również ma wpływ na osiągi na drodze.
2Poruszanie się po drogach
Choć skutery cieszą się coraz większym zainteresowaniem na rynku, to jednak nadal pod względem prowadzenia nieco odstają od motocykli. To właśnie te drugie zapewniają o wiele prostsze i wygodniejsze poruszanie się po drogach. Przede wszystkim wynika to ze znacznie stabilniejszego zawieszenia. Motocykle z przodu bowiem posiadają osadzony na dwóch półkach widelec teleskopowy, który wpływa na bardziej swobodne i komfortowe prowadzenie. W wielu skuterach zaś tylne zawieszenie jest zintegrowane z jednostką napędową, co wpływa na gorszą pracę całego zawieszenia. Do tego grzbietowa rama w motocyklach to o wiele lepsza stabilność i wytrzymałość niż kołyskowa rama w skuterach. Motocykle w opisywanej przez nas kategorii posiadają z reguły koła o rozmiarze 17 cali. Tymczasem w skuterach największe koła posiadają rozmiar 16 cali, choć oczywiście bywają modele o znacznie mniejszych kołach. Jak doskonale wiadomo, im z większymi kołami mamy tu do czynienia, tym możemy liczyć na lepsze prowadzenie oraz sam komfort jazdy.
3Komfort jazdy
Tym razem mamy do czynienia z kategorią, gdzie to skutery mają przewagę nad motocyklami. Te specyficzne pojazdy posiadają masywniejszą budowę, a co za tym idzie, producenci są w stanie wprowadzać w nich elementy budowy wpływające na komfort i ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Warto przekonać się między innymi, jak kształtuje się rynek motocykli i skuterów w Polsce, dzięki czemu można przekonać się, nie tylko motocykle cieszą się w naszym kraju powodzeniem. W przypadku skuterów już na pierwszy plan wysuwa się spora ochrona kierującego. W skuterze możemy schronić nogi za osłonami czy też korzystać z dużej przedniej szyby. O wiele mniej zatem straszne będą nam opady deszczu, mokra nawierzchnia. Przy okazji można zakupić całkiem sporo akcesoriów, które jeszcze bardziej wpływają na komfort jazdy skuterem. Skutery to zatem idealne jednoślady dla osób, które podróżują nimi do pracy czy też wybierają się na krótsze wyprawy. W przypadku jednak dalszych podróży znacznie lepiej wypadają motocykle.
Na motocyklu bowiem pozycja kierowcy jest o wiele bardziej stabilna. Można tu oczekiwać całkiem solidnego punktu podparcia dla stóp oraz nóg. Podczas dłuższej jazdy skuterem kierowca może odczuwać ból w dolnej części pleców. Wynika to z faktu, że nie można tu zbytnio zmienić pozycji w czasie jazdy. W przypadku motocykli można liczyć na bardziej ergonomiczną pozycję.
4Ekonomia i koszta eksploatacji
Ciężko jest porównać obie te kategorie, albowiem mamy do czynienia z pojazdami o nieco innym przeznaczeniu. Motocykle sprawdzają się w szczególności na dłuższe wyprawy. Skuter zaś to pojazd do pracy czy na weekendowy wypad za miasto. Oba pojazdy cechują się w miarę podobnym spalaniem, choć oczywiście wszystko zależne jest od mocy silnika. Części zamienne również dostępne są w porównywalnych cenach. Różnica może być jednak widoczna w sytuacji, gdy dojdzie do wywrotki. Skutery posiadają często sporo plastikowych części, które mają tendencję do uszkodzeń w czasie wypadku. Ceny jednak wymiany, naprawy nie powinny być zbyt duże.
5Co zatem wybrać?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, najważniejszą kwestią wyboru między motocyklem a skuterem będzie jego przeznaczenie. Skutery bowiem o wiele lepiej sprawdzają się na krótkich dystansach. Zapewniają gorsze osiągi niż motocykle, lecz nieporównywalnie bardziej zagwarantują skuteczniejszą ochronę przed czynnikami atmosferycznymi, zabrudzeniami odzieży, ciała. Skutery mają mniejszą pojemność baków, przez co bardziej nadają się do jazdy po mieście. To najlepsze rozwiązanie dla mniej ambitnych i wymagających użytkowników. Nasz artykuł nie wyczerpuje w pełni wszystkich aspektów, jakie powinien rozważyć kupujący. Z tego względu polecamy zapoznać się z tym artykułem.
Motocykle zaś zapewnią o wiele lepsze osiągi, jak i dzięki większym zbiornikom i nieco mniejszym spalaniu na dłuższe dystanse są bardziej ekonomiczne. Zapewniają stabilną jazdę, jak i korzystanie z klasycznej skrzyni biegów. Będą one lepszym rozwiązaniem dla osób chcących w przyszłości być może przesiąść się na większe maszyny.