Jaki skuter kupić?

Skutery cieszą się w naszym kraju coraz to większym powodzeniem. Są to proste w swej konstrukcji, a przy tym niezwykle ekonomiczne pojazdy, które znakomicie sprawdzą się w warunkach miejskich. Stanowią świetną alternatywę dla samochodu czy też komunikacji miejskiej. Nie będziesz musiał obawiać się stania w korkach, spóźnienia do pracy. Skutery na całe szczęście przestają być domeną dostawców pizzy, przez co znów powracają do swych lat świetności. Problemem oczywiście jest zakup odpowiedniego modelu. Zapraszamy w związku z tym do sprawdzenia naszego krótkiego poradnika, który być może pomoże każdemu czytelnikowi w późniejszym wyborze skutera.

Skuter Vespa
Skuter Vespa. Źródło: vespa.com

Na co zwrócić uwagę, kupując skuter?

Jeśli kupujesz skuter, to pierwszym, na co musisz zwrócić uwagę jest jego przeznaczenie. Dostępne są zarówno małe skuterki, którymi poruszać się możesz po mieście lub lokalnych drogach, jak i wersje zbliżone do normalnych motocykli. Te z kolei mogą być przez Ciebie wykorzystywane nawet do dalekich wypraw. Poszczególne skutery różnią się między sobą pojemnością i mocą silnika, sposobem zasilania, wielkością kół, pojemnością baku na paliwo oraz wieloma innymi parametrami. Postaramy się przyjrzeć im z osobna.

  1. Pojemność silnika i moc: do 50 cm3, do 125 cm3, powyżej 125 cm3
  2. Układ chłodzenia
  3. Gaźnik czy wtrysk paliwa?
  4. Dwusuw czy czterosuw?
  5. Rozrusznik
  6. Skrzynia biegów
  7. Wielkość kół
  8. Hamulce
  9. Pojemność zbiornika paliwa
  10. Wielkość i masa
  11. Stylistyka skutera
  12. Polecani producenci skuterów

 

1 Pojemność silnika i moc

Na sam początek musisz się zdecydować, jaką pojemność silnika powinien mieć Twój jednoślad. To od takiej kategorii zależy to, jakie będą osiągi skutera, spalanie, jego wielkość czy też choćby zgodność z normami prawnymi obowiązującymi w naszym kraju.

Yamaha Aerox R do 50 cm
Skuter Yamaha Aerox R 49.3 cm3. Źródło: yamaha-motor.eu

Do 50 cm³

Zaczynamy oczywiście od najprostszej wersji skutera. Dla wielu osób na co dzień niezwiązanych z motoryzacją, ciekawostką może być to, iż do prowadzenia tego pojazdu nie jest potrzebne prawo jazdy! Dzięki temu nawet bez odpowiedniego dokumentu możesz spokojnie poruszać się nim po mieście. Jeśli jednak masz zamiar kupić go dla osoby niepełnoletniej, to ta potrzebować będzie karty motorowerowej. Modele do 50 cm³ najczęściej posiadają wbudowany ogranicznik prędkości do 45 km/h. Związane jest to z faktem, iż powyżej tej prędkości wymagane jest już prawo jazdy. Jeśli takowe posiadasz, to możesz zdjąć fabryczny ogranicznik i cieszyć się większymi osiągami. W niektórych przypadkach jest to wartość nawet dwukrotnie wyższa.

Wersje do 50 cm³ uchodzą za najtańsze i najbardziej ekonomiczne. W wielu przypadkach gwarantują spalanie poniżej 3 litrów na każde 100 km! Porównując to z samochodem czy biletem miesięcznym, zyskać możesz na co dzień spore oszczędności. To skutery do jazdy rekreacyjnej. Fachowo powinniśmy je nawet nazywać motorowerami. Waga modeli z silnikiem do 50 cm³ to mniej więcej do 100 kg, choć oczywiście zdarzają się lżejsze lub cięższe egzemplarze. Warto wybierać takie wersje, których siedzisko nie zostało umieszczone zbyt wysoko. Podczas jazdy musisz mieć możliwość dotknięcia stopami drogi. Zabezpieczy Cię to przed wywrotkami. Ich wadą może być fakt, iż z racji małych rozmiarów oraz osiągów, polecane są tylko dla jednej osoby. Ponadto rozwijanie mniejszych prędkości może być irytujące dla Ciebie jak i innych uczestników ruchu drogowego. Niestety ostatnio rynek przeżywa zalew tanich, chińskich skuterów, które są wątpliwej jakości.

Romet Valentine 125 cm 3
Romet Valentine o poj. 124 cm3. Źródło: romet.pl

Do 125 cm³

Jeśli zależy Ci na modelu o większej mocy i osiągach, to skuter z silnikiem do 125 cm³ będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Ostatnio stały się one niezwykle popularne, albowiem mogą być używane przez kierowców z kategorią prawa jazdy B. W innym przypadku potrzebować będziesz dokumentu A1. W przedziale do 125 cm³ znaleźć możesz zarówno skutery podobne do motorowerów, jak i również egzemplarze sposobem budowy stylizowane na sportowe motocykle. Również i tutaj możesz oczekiwać niskiego spalania, gdzie często wartości te są podobne do skuterów 50 cm³. W tej kategorii masz naprawdę bogaty wybór egzemplarzy. W podobnej pojemności silnika znajdziesz zarówno małe i niskie skutery, jak i podwyższone konstrukcje, które sprawdzą się dla dwojga pasażerów. Popularne są także wersje będące czymś pośrednim między skuterem a motorem.

Z racji większej pojemności, mocy silnika i pokaźniejszych gabarytów, pojazdy te o wiele lepiej poruszają się po wszystkich typach miejskich ulic, a także dadzą sobie radę na polnych drogach. Wiele modeli porusza się nawet z prędkością 100 km/h. Zwiększa się tutaj żywotność motoru, zyskasz dodatkowe schowki na ważne przedmioty, narzędzia. Mimo większej mocy skuter tego typu może być mniej hałaśliwy. Wadą będzie natomiast jedynie wyższa cena za poszczególne egzemplarze.

Honda Integra pow 125_1
Honda Integra o poj. 745 cm3. Źródło: honda.pl

Powyżej 125 cm³

W kategorii powyżej 125 cm³ zetknąć się możesz z maxiskuterami. Są to znacząco rozbudowane modele, które mogą posiadać pojemność silnika nawet do 800 cm³ oraz rozwijać prędkości do przeszło 200 km/h! Oczywiście w ich przypadku niezbędne będzie zrobienie przez Ciebie prawa jazdy kat. A lub A1. Można bez obawy stwierdzić, że jest to ostatnie na chwile obecną stadium ewolucji skuterów. Z racji swych większych rozmiarów są to pojazdy bardziej przeznaczone do dalszych wypraw. Dzięki pojemnemu bakowi, wielu skrytkom czy możliwości montażu kufrów podróżnych, sporo osób wybiera je jako jednoślady na bliższe lub dalsze wojaże Z oczywistych względów musisz się tutaj liczyć z wysokimi cenami, gdyż topowe maxiskutery kosztują tyle, co osobówki z segmentu B lub C.

Jeżeli posiadasz prawo jazdy i szukasz skutera do jazdy po mieście, to wybierz jeden z modeli do 125 cm³. Zagwarantuje on dobre osiągi, szybsze poruszanie się. Dla osób bez prawa jazdy pozostają tylko 50 cm³. Z kolei powyżej 125 cm³ to wersje dla pasjonatów.

2 Układ chłodzenia

Kiedy masz już wybraną pojemność silnika skutera, następnym Twoim posunięciem powinno być sprawdzenie układu chłodzenia. Tak jak w innych pojazdach, chłodzenie silnika ma wpływ na jego żywotność, osiągi czy po prostu Twoje bezpieczeństwo. Regulacja temperatury może odbywać się na dwóch płaszczyznach: za pomocą powietrza lub cieczy. Pierwsza metoda jest już nieco przestarzała i spotkać ją możesz w tanich modelach. Niedostateczne obniżanie temperatury może powodować nadmierne rozgrzanie silnika. W tanich skuterach chwila nieuwagi może skutkować groźnym oparzeniem.

Znacznie skuteczniejsze jest chłodzenie cieczą. Pojazd, którym będziesz kierował w ten sposób, zyska większą stabilność cieplną. Jego silnik lub poszczególne komponenty będą cieszyć się dłuższą żywotnością. Dlatego lepiej pomyśl nad takim właśnie układem.

3 Gaźnik czy wtrysk paliwa?

Przed nami kolejna niezwykle ważna informacja, którą musisz sprawdzić przed zakupem skutera. Jest to bardzo ważna część układu zasilania silnika spalinowego. W tańszych egzemplarzach producenci stosują głównie gaźnik. To nieco przestarzała metoda. Z racji niskich kosztów produkcyjnych, obniża cenę za gotowy skuter. Jego praca polega na mieszaniu oparów paliwa z powietrzem, które razem wędrują do cylindra, gdzie dochodzi do zapłonu. Mimo niższej ceny jest to wadliwe pod względem ekonomicznym i ekologicznym rozwiązanie. Przede wszystkim wiąże się z większym poborem paliwa, koniecznością regularnego czyszczenia oraz regulacją składu mieszanki czy minimalnych obrotów silnika.

W nowszych i droższych skuterach stosowany jest wtrysk paliwa. Dzięki niemu już na wstępie otrzymasz mniejsze zużycie paliwa oraz oleju. W tym wypadku paliwo zostaje wymieszane z powietrzem, po czym trafia do cylindra. Proces ten jest sterowany mikroprocesorem, co wpływa także na wykorzystanie większych możliwości silnika.

Z oczywistych wniosków wynika, że lepiej zrobisz, jeśli postawisz na wtrysk paliwa. Choć zapłacisz za niego więcej, to jednak z czasem zyskasz większe oszczędności oraz mniej pracy przy konserwacji.

4 Dwusuw czy czterosuw?

Z pewnością sporym dla Ciebie problemem będzie dokonanie wyboru między silnikiem dwusuwowym a czterosuwowym. Mają one swe ewidentne wady i zalety. Dwutakty to proste konstrukcje, które są tańsze i prostsze w naprawie. Stosowane są w silnikach o mniejszej pojemności. Dzięki temu w przeciwieństwie do czterosuwów zapewnią większą moc i lepszą dynamikę jazdy. Okupione jest to jednak zwiększonym poborem paliwa. Gdy jednak lubisz eksperymentować z silnikami czy wprowadzać tuning, to właśnie one będą najlepsze dla Ciebie.

Czterosuw to całkowite przeciwieństwo. Tutaj możesz liczyć na większą ekonomię. Zdarzają się sytuacje, że w tej samej kategorii możesz spalić dwa razy mniej paliwa! Z oczywistych względów będzie to skutkowało mniejszą mocą. Czterosuwowe silniki to zwiększona żywotność. Niestety w przypadku jakichkolwiek awarii, naprawy są bardziej skomplikowane i droższe.

Musisz tutaj po prostu zdecydować między lepszymi osiągami a mniejszym spalaniem.

5 Rozrusznik

Odpalenie wybranego skutera może mieć dwa oblicza. W zależności od tego, na który zdecydował się producent, będziesz mógł tego dokonać za pomocą kluczyka lub kopniaka. Kluczyki to standardowe dziś rozwiązanie, które jest niezwykle wygodne. Zwiększa ono także szansę na zabezpieczenia skutera przed kradzieżą. Starter elektryczny jednak może być czasem zawodny.

W starszych modelach oraz tych z niższej półki nadal stosowany jest klasyczny rozrusznik na kopniak. To prosta metoda, choć w przypadku mniejszej lub większej awarii kilkunastokrotna próba odpalenia może męczyć oraz irytować.

Co zatem wybrać? Najlepiej oba typy! W wielu modelach producenci stosują te dwie metody. Jeśli przypadkiem elektryczny rozrusznik zawiedzie, będziesz mieć szansę na odpalenie skutera za pomocą nogi.

6 Skrzynia biegów

Jak w wielu innych pojazdach mechanicznych, również i tutaj spore znaczenie dla Ciebie będzie miała zastosowana skrzynia biegów. Do najprostszych metod oczywiście zaliczymy skutery z manualną skrzynią. Zmiany biegów dokonywać będziesz za pomocą dźwigni przy udziale sprzęgła. To metoda, której oczywiście trzeba się nauczyć. Warto wiedzieć, że również i większość motocykli posiada manualną skrzynię biegów. Przez wielu użytkowników skuterów uznaniem cieszy się skrzynia manualna z automatycznym sprzęgłem. Możesz w takim wypadku korzystać z manualnej zmiany, lecz bez konieczności obsługi sprzęgła.

Wielu osobom może się wydawać, że w skuterach stosowana jest także skrzynia automatyczna. Prawda jest jednak, że mowa tutaj o bezstopniowym sposobie obsługi. To bardzo proste, albowiem zwiększanie prędkości odbywa się tylko poprzez odkręcenie manetki gazu. Fachowo mowa tutaj o wariatorze. Jest to specjalny model sprzęgła, który składa się z sześciu rolek rozsuwających się wraz ze wzrostem prędkości.

Zastosowana skrzynia biegów nie ma praktycznie znaczenia dla osiągów skutera. To tylko od Ciebie zależeć będzie, czy wolisz automatykę czy jednak chcesz nauczyć się poprawnego obsługiwania biegów i sprzęgła.

7 Wielkość kół

Jeśli kupujesz skuter w wybranej kategorii pojemnościowej, to koniecznie sprawdź, jakie są tutaj maksymalne rozmiary kół. Będzie to miało spore znaczenie dla Twego komfortu czy też osiągów skutera. Choć dobrze jest bez trudu dotykać obiema nogami podłoża, to jednak zbyt mały pojazd może powodować spore uczucie dyskomfortu. Im mniejsze koła i opony, tym możesz bardziej odczuwać wszelkie nierówności podłoża. Stosowane często 10-, 12-calowe koła sprawdzą się tylko w przypadku dobrej jakości dróg miejskich. Z kolei koła o rozmiarze 13 lub 14 cali mogą, choć nie muszą, się sprawdzić na gorszych nawierzchniach. W przypadku skuterów stylizowanych na sportowe i terenowe stosowane są 16- lub 17-calowe obręcze. Z nimi możesz bez obaw wyjechać na polne drogi.

8 Hamulce

Ponieważ poza zewnętrznymi elementami ochronnymi, jak kask, nie masz w skuterze żadnych zabezpieczeń, niezwykle ważne będą zastosowane w nim hamulce. Być może od ich jakości zależeć będzie Twoje zdrowie i życie. Zdarzenie losowe może sprawić, że wylądujesz poza pojazdem. Im ta prędkość będzie mniejsza, tym lepiej dla Ciebie.

Producenci obecnie stosują hamulce bębnowe lub tarczowe. Pierwszy typ charakteryzuje się o wiele gorszymi parametrami hamowania. Niektórzy nawet twierdzą, że wyposażony w nie skuter hamuje gorzej niż rozpędzony rower. Jeśli dany model będzie posiadał tylko taki typ, to wiedz, że jest to bardzo ryzykowne. Już znacznie lepszym wyjściem są hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. Ideałem są wersje tarczowe po obu stronach skutera. Jeśli myślisz już teraz o egzemplarzu z hamulcami tarczowymi, to zwracaj także uwagę na wielkość zastosowanego sprzętu. Im będzie on większy, tym lepsze względy bezpieczeństwa.

9 Pojemność zbiornika paliwa

Pojemność zbiornika paliwa idzie w parze z wielkością silnika. Im mamy do czynienia z bardziej zaawansowanym motorem, tym skuter posiadać będzie większy pojemnik. Z racji jednak tego, że spalanie nie należy do zbyt dużych, twórcy skuterów nie przesadzają zbytnio ze zbiornikiem na benzynę. I tak na przykład w motorowerach do 50 cm³ stosowane są zwykle zbiorniki o pojemności 4-5 litrów. Starczy Ci to na przynajmniej 100-150 km jazdy. W większych egzemplarzach, zwłaszcza powyżej 125 cm³, zbiorniki rosną do pojemności kilkunastu litrów. Jest to pomocne szczególnie podczas dłuższych tras. Producenci z drugiej strony nie chcą stawiać na pokaźne zbiorniki, gdyż ich większe wymiary wpłynąć mogą na wygląd czy wagę skutera.

10 Wielkość i masa

Na wielkość i masę skutera wpływ ma kilka istotnych czynników. Przede wszystkim jest to pojemność silnika i zbiornika paliwa, zastosowany rodzaj silnika i komponentów, wykorzystane materiały oraz rozstaw osi. Istotna dla Ciebie powinna być odległość między osią przednią a tylną. W najmniejszych skuterach wynosi około 130 cm; w nieco większych 160 cm, a w maxiskuterach nawet przeszło 2 metry. W warunkach miejskich najlepiej sprawdzą się najmniejsze skutery, które zagwarantują Tobie o wiele lepszą manewrowość, wyprzedzanie pojazdów w korkach. Okupione jest to mniejszym komfortem, jednak trzeba wybrać jedną rzecz kosztem drugiej. Największe z kolei skutery gorzej radzą sobie w mieście.

Również i waga ma spory wpływ na manewrowość. Także i tutaj najlepiej sprawdzą się 50 cm³. Jeśli chodzi o masę takich skuterów, to najmniejsze egzemplarze ważą minimum 70-80 kg. Maxiskutery po zatankowaniu mogą spokojnie przekroczyć ćwierć tony wagi.

Jeżeli szukasz skutera do miasta, to wybierz mały i lekki motorower, który będzie mniej palił, ważył, a przy tym okaże się bardziej manewrowy.

11 Stylistyka skutera

Vespa 946 RED
Stylistyka skutera Vespa 946 RED.
Źródło: vespa.com

Z pewnością podczas poszukiwań skutera, sprawdzać będziesz także jego wygląd. Dla wielu osób przecież estetyka ma ogromne wrażenie. Trudno pokazać się na mieście lub w okolicy na wyjątkowo brzydkim jednośladzie. Od połowy ubiegłego wieku wzorem do naśladowania dla wielu innych marek jest legendarna włoska Vespa. W związku z tym zarówno jej skutery, jak i konkurencja nawiązują do stylu retro. Z pewnością niejeden taki skuter przypadnie Ci do gustu.

Równie dużym powodzeniem cieszą się mniejsze lub większe modele w wersji sportowej. Poprzez wykorzystanie bardziej agresywnej sylwetki, ich ostre i opływowe krawędzie oraz skośne, duże reflektory, mogą robić całkiem spore wrażenie.

12 Polecani producenci skuterów

Od wielu lat najbardziej godne polecenia są japońskie i włoskie firmy. Gdyby nie takie marki, jak Piaggio, Aprilia, Gilera, Vespa, Suzuki, Honda, Malaguti czy też Yamaha, dzisiejszy rynek skuterów byłby znacznie uboższy. Na przestrzeni lat wprowadziły one wiele innowacyjnych technologii, które są obecne do dziś. Jeśli szukasz dla nich tańszej alternatywy, to dużym powodzeniem cieszą się tajwańskie skutery marki Kymco czy Daelim. Z pewnością będą one lepszym i bardziej rozsądnym wyjściem niż zakup nieznanego Chińczyka.

Podsumowanie

Decyzja o kupnie skutera może być dla Ciebie bardzo dobrym posunięciem. Być może okaże się, że będzie on początkiem zmian w Twoim życiu oraz drogi do lepszych modeli czy samych motocykli. Zaprezentowaliśmy tutaj najistotniejsze kategorie, czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę. Warto zainwestować pieniądze i kupić egzemplarz wart więcej niż te kilka tysięcy. Przynajmniej zyskasz pojazd, z którego czerpać będziesz radość.