Jaki rower kupić?

Co roku, wraz z początkiem sezonu wiosennego, parki, ulice i leśne drogi zapełniają się przez miłośników jednośladów. Niewątpliwie jest to jedna z najbardziej popularnych form aktywności na świeżym powietrzu. Przyciąga zarówno starszych jak i młodszych. Jazda na rowerze to nie tylko znakomita sposobność do utrzymania dobrej formy czy zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. Dzięki takiemu pojazdowi możesz wyruszyć na bliższe lub dalsze wyprawy, poznawać nieznane dotąd rejony. Nie wiesz, jaki rower kupić? W takim razie zapraszamy do zapoznania się z naszym obszernym poradnikiem.

Rowery Kellys
Rowery miejskie Kellys. Źródło: kellysbike.com

Ile pieniędzy przeznaczyć na zakup roweru?

To chyba najważniejszy wybór, przed którym musisz stanąć. Ustalony przez Ciebie budżet będzie decydował o tym, na co konkretnie możesz sobie pozwolić. Równie istotne jest przeznaczenie samego jednośladu. Jeśli szukasz dla siebie roweru typowo miejskiego lub rekreacyjnego do weekendowej jazdy lub dojazdu do pracy, to nie musisz wydawać na niego zbyt wiele. W dobrej jakości dla niewymagającego dostępne są nawet egzemplarze poniżej tysiąca złotych. Schody zaczynają się, jeśli bardziej interesuje Cię model wyczynowym, sportowy. Tutaj ogromną rolę odgrywa jakość i zastosowane komponenty. Musisz wiedzieć, że z reguły nie należą one do najtańszych. Nawet zwykły amator górskich wycieczek czy jazdy terenowej powie Ci, że wydatek kilku tysięcy to absolutne minimum. W związku z tym pomyśl o przeznaczeniu roweru, a następnie sprawdź, jak wygląda zakres cenowy w danej kategorii.

Na co zwrócić uwagę kupując rower?

Już wspomnieliśmy, że istotne będzie przeznaczenie roweru. Jednak równie ważne jest to, z jakich materiałów jest wykonany, jakie zastosowano w nim komponenty, sprzęt. Dla wielu osób, w tym również i dla Ciebie być może istotna będzie marka. Ponadto dochodzi do tego wiele parametrów technicznych, jak wielkość kół, stosowane opony, ilość przerzutek, funkcje dodatkowe.

  1. Rodzaje rowerów: górskie, crossowe, miejskie, trekkingowe, szosowe, pozostałe
  2. Rozmiar i rodzaj ramy
  3. Materiał, z którego zbudowana rama
  4. Osprzęt rowerowy
  5. Wspornik kierownicy
  6. Obręcze rowerowe
  7. Opony rowerowe
  8. Hamulce rowerowe
  9. Rower z amortyzacją czy bez?
  10. Najważniejsze akcesoria rowerowe
  11. Polecane marki rowerów

 

1 Rodzaje rowerów

Na rynku zetkniesz się z kilkoma nadrzędnymi rodzajami rowerów. Wśród nich znajdziesz zarówno przeznaczone do jazdy rekreacyjnej, sportowej, jak i do typowych warunków miejskich. Nie można także zapominać o specjalistycznych modelach do jazdy wyczynowej, akrobacji czy nawet z silnikami elektrycznymi.

Rower górski

Rower górski Giant
Rower górski Giant. Źródło: giant-bicycles.com

To chyba najbardziej popularny i rozpoznawalny typ jednośladów w naszym kraju. Już pod koniec lat 90. popularna była piosenka Yaro – Rowery Dwa, która dotyczyła właśnie tych modeli. Choć wedle zamysłu projektantów takie wersje miały być wykorzystywane do jazdy terenowej, to jednak można bez obaw mówić o nich jako o rekreacyjnych. Stały się niezwykle uniwersalne, w wyniku czego możesz w tygodniu stosować taki jednoślad jako pojazd do pracy, a weekendami do jazdy po bezdrożach, leśnych ścieżkach. Dla dorosłych rowerzystów przeznaczone są na ogół koła w rozmiarach od 26 do 29 cali.

Tego typu rowery odznaczają się szerszymi oponami, całkiem głębokim bieżnikiem. W wyniku tego sprawdzą się także w trudniejszym terenie. Cechą charakterystyczną dla nieco droższych modeli są przynajmniej dwa dobrej klasy amortyzatory. Ponieważ producenci stawiają na różnego typu konstrukcje, jesteśmy w stanie wymienić w tej kategorii takie wersje górali, jak ATB, XC, DH, FR, Enduro czy też Trail (All Mountain).

Rower crossowy

Rower crossowy Kross
Rower crossowy Kross. Źródło: kross.pl

Drugim typem jednośladu, który możesz odszukać na rynku jest cross. Jest on często utożsamiany z wersją trekkingową. Faktycznie, są one do siebie bardzo podobne. W przypadku jednak typu crossowego producenci zazwyczaj nie stosują żadnych akcesoriów dodatkowych. Mowa tu o takich istotnych dla wielu osób elementach, jak błotniki czy bagażnik. Wersja crossowa na ogół posiada bardziej agresywną ramę. Wyposażona jest w koła o rozmiarze 28 cali. Stosuje się do niej szersze opony. Tego typu jednoślad sprawdzi się przede wszystkim na typowe miejskie trasy czy też wyjazdy poza ośrodki miejskie. Będziesz mógł na nim pojeździć po zróżnicowanych ścieżkach rowerowych, leśnych czy polnych.

Rower miejski

Rower miejski Electra
Rower miejski Electra. Źródło: electrabicycle.pl

To prawdziwy hit ostatnich lat. Tego typu rowery są znakomitym dla Ciebie rozwiązaniem, jeśli szukasz jednośladu, którym możesz każdego dnia udawać się do pracy. Ojczyzną tych rowerów jest Amsterdam, czyli europejska stolica jednośladów. To właśnie stamtąd zaczerpnięte zostały wzory stosowane przez wielu producentów. Wiele takich pojazdów w najprostszej wersji znaleźć możesz w miejskich wypożyczalniach.

Znacząco różnią się one budową od rowerów wyczynowych i rekreacyjnych. Przede wszystkim zastosowano w nich inny typ ramy. Ułożenie siodełka i kierownicy sprawia, że możesz jeździć z bardziej wyprostowaną sylwetką. Taki sposób poruszania się nie obciąży Twoich pleców. Większość modeli wyposażona jest w całkiem spore koła o rozmiarze 29 cali, dzięki czemu możesz rozwijać na nim dużą prędkość. Cechą charakterystyczną jest tutaj przerzutka planetarna, jaka została ukryta w piaście tylnego koła. Umożliwia ona zmienianie biegów w czasie postoju, a przy tym napęd jest bardziej chroniony przed zabrudzeniami. Na ogół zetkniesz się z wieloma ciekawymi dodatkami, jak dużymi błotnikami, bagażnikiem, koszem na zakupy, oświetleniem czy też stopką. Wszystko to sprawia, że przyjemna jazda będzie dla Ciebie gwarantowana.

Rower trekkingowy

Rower trekkingowy Cube
Rower trekkingowy Cube. Źródło: cube.eu

Jak już zostało wspomniane, rower trekkingowy jest bardzo zbliżony do odmiany crossowej. Stosowane są tutaj węższe opony, które zapewnią komfort na asfalcie. Możesz oczywiście dokonać ich wymiany, przez co lepiej sobie poradzi na drogach szutrowych, polnych. Wykorzystywane jest tutaj wymienione wcześniej dodatkowe wyposażenie, jak błotniki, bagażnik, stopka, oświetlenie na dynamo. Związane jest to po prostu z faktem, iż jest to konstrukcja wyprawowa. Przyda się Tobie ochrona przed błotem, miejsce na drobne rzeczy.

W trekkingowych egzemplarzach w porównaniu do górali stosuje się wygodniejszą i bardziej wyprostowaną pozycję za kierownicą. W dużej mierze jest to wszak uzależnione od geometrii konkretnego roweru. Tak jak w crossie i tutaj wykorzystuje się koła 28-calowe, choć dostępne są także wersje nieznacznie mniejsze. W tej kategorii znajdziesz zarówno rower ze sztywnym widelcem, jak i amortyzatorem z 50-65 milimetrów skoku.

Rower szosowy

Rower szosowy Specialized
Rower szosowy Specialized. Źródło: specialized.com

Jak sama nazwa wskazuje są to modele przeznaczone do jazdy po asfalcie. Wywodzą się bezpośrednio z zawodowego kolarstwa, gdzie najlepsi na świecie kolarze wykorzystują egzemplarze o dużych, 28-calowych kołach i niezwykle wąskich oponach. Taka konstrukcja pozwoli Ci na uzyskanie znacznie większych prędkości. Cechą charakterystyczną jest tutaj także kierownica, która zazwyczaj jest mocno zagięta. Dla wygody zarówno hamulcami, jak i przerzutkami możesz operować za pomocą dłoni, bez konieczności ich odrywania od kierownicy.

W ofercie niejednego producenta znajdziesz zarówno rowery uniwersalne, jak i przeznaczone do nieco innych wyczynów. Przełajowy typ dzięki szerszym oponom sprawdzi się w nieco trudniejszych warunkach. Z kolei triathlonowy czy torowy to egzemplarze stworzone do dużych prędkości.

Pozostałe typy rowerów

To oczywiście nie wszystkie typy rowerów, jakie spotkasz na naszym rynku. Zakupić możesz także:

  • Rower elektryczny – jest to jednoślad zaopatrzony w mały silnik elektryczny oraz akumulator. Nie jest to konstrukcja, która pozwala na przejechanie wielu kilometrów, dlatego warto ją stosować jako wspomaganie zmęczonych nóg. W tym modelu na co dzień poruszać się będziesz w klasyczny sposób.
  • Rowery Fatbike – to bardzo oryginalna konstrukcja oparta na klasycznym góralu. Polega na tym, że stosuje się w niej niezwykle szerokie i wysokie opony o rozmiarze 4-5 cali. Dzięki temu taki jednoślad świetnie sobie radzi na śniegu lub piasku.
  • Rowery BMX – rower, który zapewne był marzeniem niejednej osoby w dzieciństwie. Jest to model, który przeznaczony jest do wykonywania trików. Posiada obniżoną oraz wydłużoną konstrukcję, a także małe koła – nawet poniżej 20 cali. Wiele osób decyduje się nawet na usunięcie siodełka.
  • Rowery typu Dirt/Street – jest to rozwinięta wersja BMX-a. Różnica polega jednak na tym, iż stosuje się tu większe koła oraz amortyzatory. Dzięki temu możesz nie tylko wykonywać na nim triki, lecz także większe skoki.
  • Rowery typu Ostre koło/Single – to dwie bardzo interesujące konstrukcje. W przypadku pierwszej spotkać się możesz z ostrym kołem, czyli napędem, które nie ma wolnobiegu, przez co cały czas musisz pedałować. W drugiej konstrukcji masz do czynienia z tym samym systemem, lecz wprowadzona jest wykluczona wcześniej możliwość.
  • Rowery składane – mimo upływu lat nadal te rowery cieszą się dużym powodzeniem. Mowa tutaj choćby o legendarnym modelu Wigry. Ogromną zaletą jest możliwość złożenia roweru w połowie. Przydaje się to w czasie transportu, jak i również podczas przechowywania w mniejszych pomieszczeniach.
  • Rowery typu Beach Cruiser – to wyjątkowe rowery, o prawdopodobnie najciekawszym stylu na rynku. Nawiązują swą budową do motocykli. Stanowią długie konstrukcje o wymyślnych ramach.
  • Rowery Tandem – to także oryginalna konstrukcja, która przeznaczona jest dla dwóch, trzech, a nawet czterech osób. Z pewnością dostarcza niezapomnianych wrażeń oraz powoduje, że trzeba inaczej podejść do kolarstwa.

2 Rozmiar i rodzaj ramy

Choć producenci podają w specyfikacji technicznej rodzaj i rozmiar ramy, to jednak tego typu informacje mogą Ci wiele nie mówić. Za każdym razem konkretny model powinien być dopasowany do Twoich potrzeb. Trzeba tego dokonać poprzez pomiar nogi od ziemi do krocza. W wielu typach rowerów konieczne jest także pomnożenie wyniku przez specjalny współczynnik.

Rozmiar ramy jest za każdym razem ustalany poprzez zmierzenie długości odcinka łączącego koniec rury podsiodłowej ze środkiem osi suportu. Dzięki temu prezentowana jest ta wartość w tradycyjnej klasyfikacji S, M, L, XL lub numerycznie. Jeśli masz 152-157 cm to Twoja rama powinna być w rozmiarze XS i wielkości 14 cali. Osoby między 167 – 174 cm wybierają S/M 17 cali, 179 – 185 cm M/L 19 cali, a powyżej 190 cm L/Xl 21 cali. Do każdego typu roweru stosowany jest inny rodzaj ramy.

3 Materiał, z którego zbudowana rama

Przez wiele lat producenci stosowali wyłącznie ramy stalowe. Obecnie w repertuarze znaleźć możesz znacznie więcej materiałów, jak wysokogatunkową stal, aluminium, włókno węglowe, kompozyty, tytan lub magnez. Różnią się one między sobą jakością, stopniem wytrzymałości oraz wagą. Oto ich szczegółowe zestawienie.

Charakterystyka materiałów, z których konstruowane są ramy rowerowe
Charakterystyka materiałów, z których konstruowane są ramy rowerowe

4 Osprzęt rowerowy

Osprzęt rowerowy w bardzo dużym stopniu decyduje o funkcjonalności i możliwościach roweru. Niezwykle istotne jest to, jaki został zastosowany rodzaj przerzutek, korby, łańcuch, kasety czy manetki. Od lat liderem w tym zakresie jest marka Shimano. Poniżej są przedstawione aktualnie produkowane rodziny sprzętu tego producenta.

Grupy osprzętu do rowerów górskich i trekkingowych

  • Tourney – jest to najniższa grupa osprzętu rowerowego. Jej przeznaczeniem jest jazda rekreacyjna i najczęściej spotykana jest najtańszych modelach. Osobom poszukującym rowerów „na lata” i do codziennej jazdy zalecamy wybór modeli z osprzętem wyższej klasy niż Tourney. Doskonale sprawdzi on się do sporadycznej jazdy typowo rekreacyjnej.
  • Altus/Acera – to zbliżone jakościowo i cenowo grupy osprzętu. Są nieco bardziej wytrzymałe od Tourney, jednak nadal jest to sprzęt zalecany do niewymagającej jazdy rekreacyjnej.
  • Alivio – to grupa osprzętu, która jest ceniona za dobry stosunek jakości do ceny. Jej modele nie należą do lekkich, ale są za to bardziej wytrzymałe i dość precyzyjne. Osprzęt tej grupy jest polecany osobom, które rozpoczynają amatorską przygodę z MTB.
  • Deore – modele w tej grupie charakteryzują się dobrą jakością i przyzwoitymi właściwościami, a ich cena jest dość atrakcyjna. Osprzęt Deore jest polecany do rowerów przeznaczonych do dłuższych wycieczek oraz amatorskiego ścigania w MTB.
  • LX/SLX – osprzęt z grupy LX jest przeznaczony do rowerów trekkingowych, a SLX do górskich. Charakteryzują się one lepszą jakością wykonania, większą precyzją przełożeń i niższą wagą niż modele z wcześniejszej grupy – Deore.
  • XT – ta grupa osprzętu Shimano cieszy się dużym uznaniem bardziej wymagających kolarzy-amatorów. Doskonale sprawdza się w rowerach trekkingowych, jednak najczęściej jest chyba wybierana przez pasjonatów MTB z zacięciem do wyścigów. Osprzęt XT posiada właściwości zbliżone do modeli z wyższej grupy XTR, ale jest od niego sporo tańszy.
  • XTR – jest to obecnie najwyższa grupa z oferty MTB marki Shimano. Najczęściej wybierany jest przez zawodowych kolarzy. Jest ceniony za niską wagę oraz precyzję działania podczas wymagających wyścigów w trudnym terenie. Można spotkać opinię, że wyśrubowane parametry zostały uzyskane kosztem wytrzymałości sprzętu. Jednak w przypadku profesjonalnego kolarstwa kwestia ta schodzi na drugi plan. Cena osprzętu XTR jest wysoka – nie rzadko kilkurotnie wyższa niż modeli z grupy XT. Z tego względu jego zamontowanie w rowerze przeznaczonym dla amatora mija się celem.

Grupy osprzętu do rowerów miejskich i turystycznych

  • Nexus – to tańsza grupa komponentów Shimano przeznaczonych do rowerów miejskich i turystycznych. Jest znana przede wszystkim z przerzutek w piaście Inter z 3, 7 lub 8 przełożeniami. Osprzęt Nexus to również dynama wbudowane w piastę przednią, a także hamulce szczękowe, tarczowe i rolkowe. Tego rodzaju sprzęt wymaga minimalnej konserwacji i jest znany ze swojej niezawodności.
  • Alfine – to grupa wyższa osprzętu stosowanego w rowerach miejskich i turystycznych. Jest on lepiej uszczelniony i przystosowany do bardziej intensywnej jazdy niż modele z serii Nexus. W ofercie Shimano dostępne są 8- i 11-biegowe piasty wewnętrzne. Są one sterowane za pomocą manetek, które działają podobnie, jak te spotykane w droższych grupach osprzętu MTB. Na rynku jest również elektroniczna odmiana Alfine DI2.

Grupy osprzętu do rowerów szosowych

  • Tourney – jest to podstawowa grupa osprzętu szosowego, która przeznaczona jest do jazdy rekreacyjnej. Obecnie jest oferowana w wariancie 7-rzędowym. Obejmuje ona między innymi klamkomanetki i korby z tarczami 50×34 oraz 50x39x30. Kupując komponemty klasy Tourney należy mieć na uwadze, że jest to sprzęt dla niewymagających kolarzy amatorów.
  • Claris – to szosowy odpowiednik komponentów z rodziny Altus i Acera znanej z rowerów MTB. Jest to 8-rzędowa grupa osprzętu przeznaczonego do szybszej jazdy rekreacyjnej dla początkujących kolarzy. W obecnie produkowanych modelach Claris dostępna jest już technologia Dual Control, która za pomocą jednej dźwigni manetki pozwala na zmianę biegów i hamowanie. Mechanizm korbowy w serii Claris występuje w opcji 2- i 3-rzędowej, a jego montaż jest możliwy poprzez suport Octalink.
  • Sora – ta grupa komponentów Shimano jest szczególnie polecana początkującym amatorom kolarstwa szosowego, którzy szukają solidnego sprzętu w atrakcyjnej cenie. Ze względu na trwałość i łatwość w utrzymaniu może on być z powodzeniem stosowany w rowerach miejskich o sportowym charakterze. Grupa Sora zadebiutowała na rynku 2002 roku i do teraz mocno ewoluowała, zyskując wiele rozwiązań dotychczas spotykanych w wyższych seriach Shimano.

 

 

 

 

5 Wspornik kierownicy

Bardzo istotny może być dla Ciebie także zastosowany wspornik. Stanowi on część łączącą bezpośrednio kierownicę z widelcem i ramą. Na rynku dostępne są dwa główne typy wsporników: ahead oraz klasyczne. Pierwszy da Ci możliwość łatwiejszego regulowania luzów, choć z drugiej strony nie otrzymasz opcji zmieniania wysokości. Klasyczny wspornik działa w odwrotną stronę, choć zagwarantuje także minimalną regulację luzów.

Wspornik zwany także mostkiem będzie miał spory wpływ na pozycję zajmowaną na rowerze. Przy długim mostku o ujemnym kącie otrzymasz bardziej aerodynamiczną postawę, a krótki mostek z dodatnim kątem to wyprostowane ułożenie pleców.

6 Obręcze rowerowe

Obręcz rowerowa MTB marki DT Swiss
Obręcz rowerowa MTB marki DT Swiss. Źródło: dtswiss.com

Obręcz rowerowa również może mieć wpływ na właściwości roweru, jak i jego względy estetyczne. Może ona być wykonana ze stopu stali, aluminium, a także włókna węglowego. Powinna być przy tym lekka i mocna zarazem. W rowerach górskich stosowane są obręcze o średnicy 26 cali, a w turystycznych i szosowych 28 cali. Dużym powodzeniem cieszą się także obręcze o rozmiarze 27,5 cala, które w bardzo dobrym stopniu łączą zalety kół 26 i 29 calowych. Konkretna obręcz musi być przy tym przystosowana do współpracy z hamulcami typu V-brake lub hamulcami tarczowymi. Warto również dodać, że obręcze mogą różnić się ilością otworów na szprychy.

7 Opony rowerowe

Opona MTB marki Schwalbe
Opona MTB marki Schwalbe. Źródło: schwalbe.com

Opony rowerowe to niezwykle istotne elementy, które mają zadbać o Twoje bezpieczeństwo. Od ich jakości może zależeć przyczepność, praca w różnych warunkach. Musisz w wielu przypadkach zdecydować się między komfortem i bezpieczeństwem, a osiąganiem większych prędkości na wybranej nawierzchni. Grubość opony wpływa na warunki amortyzacyjne, lecz może także zmusić Cię do większej lub mniejszej pracy.

Panuje tutaj niezwykle prosta zasada: im opona będzie grubsza tym bardziej Cię zamortyzuje. Będzie przy tym stawiać większy opór. Przy cieńszym ogumieniu odczujesz gorszy komfort z jazdy, jednak włożysz w nią znacznie mniej siły. W przypadku jazdy po asfalcie przyjmuje się, że minimalny bieżnik opony wynieść powinien 1.5 – 2.0 cala szerokości. Są to tak zwane slicki. Im teren będzie trudniejszy, tym szerokości opon czy głębokość bieżnika winny być przez Ciebie zwiększane.

8 Hamulce rowerowe

Hamulce to najważniejszy element roweru, który ma zadbać o kwestię Twojego bezpieczeństwa. W związku z tym musisz wybrać taki model, który gwarantuje krótkie i skuteczne hamowanie. Obecnie najczęściej stosowane są trzy rodzaje takiego sprzętu:

  • Cantilever – są to najtańsze hamulce na rynku. Niestety odznaczają się słabym działaniem, małą odpornością na warunki atmosferyczne, a w ich przypadku uszkodzenie obręczy oznacza całkowitą utratę hamulców.
  • V-Brake – również i te hamulce odznaczają się atrakcyjną ceną. Oferują przy tym jednak znacznie lepszą skuteczność hamowania. Ich wadą także jest zły wpływ na warunki atmosferyczne czy utrata funkcjonalności przy uszkodzonej obręczy.
  • Hamulec tarczowy marki Shimano
    Hamulec tarczowy marki Shimano. Źródło: shimano-eu.com

    Hamulce tarczowe – to najlepsze, najdroższe i najbardziej skuteczne modele na rynku. Odznaczają się wyjątkową skutecznością hamowania, odpornością na warunki atmosferyczne, a przy uszkodzeniu obręczy, nadal zachowują swe właściwości. Jedynym minusem jest tutaj skomplikowana obsługa.

Jeśli tylko twój budżet na to pozwala, koniecznie stawiaj na hamulce tarczowe. Z drugiej strony unikaj typu Cantilever.

9 Rower z amortyzacją czy bez?

Rower z pełną amortyzacją marki Cube
Rower z pełną amortyzacją marki Cube. Źródło: cube.pl

Jeśli decydujesz się na jazdę po trudnym terenie, to niestety amortyzacja jest tym, czego będziesz niezwykle potrzebował. Wszelkie nierówności podłoża mogą powodować, że mniej lub bardziej odczujesz je na swym ciele. Zastosowanie amortyzacji jest w pewnym sensie ulgą dla ciała. W taki element wyposażenia powinieneś zainwestować zwłaszcza w momencie, gdy posiadasz ramę aluminiową.

Dostępne na rynku amortyzatory podzielić można na sprężynowe, elastomerowe, elastomerowo-sprężynowe, olejowo-sprężynowe, powietrzne, olejowo-powietrzne. Ponadto ze względu na sam montaż są one teleskopowe, dwupółkowe, typu upside down, w rurze sterowej czy też ze sztywną osią.

Kiedy nie będziesz potrzebować amortyzacji? Jeżeli twój rower przeznaczony jest na typowe szosowe warunki miejskie. Będzie ona wtedy zbędna, a przy tym może niepotrzebnie zwiększać ciężar roweru.

10 Najważniejsze akcesoria rowerowe

Jeśli decydujesz się na zakup roweru, to być może potrzebne Ci będą do niego dodatkowe akcesoria. Wyróżnić można kilka najistotniejszych.

  • Oświetlenie – to element nie tylko zwiększający bezpieczeństwo w ciemności, lecz także wymagany przez polskie prawo. Jeżeli poruszasz się po zmroku po drodze, to zobowiązany jesteś posiadać zarówno przednie jak i tylne oświetlenie. Możesz wybrać klasyczne rozwiązanie, czyli napędzane przez dynamo lub też nowoczesne światła LED, które są zasilane przez baterie AA lub AAA.
  • Siodełko – to jeden z tych elementów, które decydują o komforcie. Powinno mieć ono odpowiedni kształt i szerokość. Coraz więcej ekspertów przypomina o rozstawie kości miednicy. Należy je dokładnie zmierzyć, co pozwala w doborze siodełka. W wyniku tego nie powinno być one przyczyną boleści.
  • Licznik – jest to trochę przestarzały i niemodny gadżet. Z jego pomocą możesz liczyć czas czy pokonany dystans. Niektóre modele pozwalają także na pomiar pulsu. Obecnie jednak większość osób korzysta z aplikacji mobilnych.
  • Błotniki – to rozwiązanie szczególnie cenione podczas jazdy miejskiej i rekreacyjnej. Przednie i tylne błotniki mogą ochronić Cię przed zabrudzeniem lub zachlapaniem przez wodę, błoto.

11 Polecane marki rowerów

Na rynku zetkniesz się z wieloma producentami rowerów. Jedni specjalizują się w produkcji wszystkich praktycznie typów, inni skupiają się tylko na jednej kategorii. Do najbardziej cenionych, popularnych i polecanych zaliczyć możemy: Kross, Romet, Alpina Bike, Kellys, Author, Accent, BBF Bike, Haibike, Merida, Le Grand, Cube, CTM, Cossack, EcoBike, Electra oraz wiele innych.

Podsumowanie

Kupno roweru wcale nie musi być tak trudną sprawą. Wystarczy jedynie, że na początek odpowiesz sobie na dwa ważne pytania: jaki jest Twój budżet i do czego będziesz potrzebował sprzętu? Dzięki temu dowiesz się, czego tak naprawdę oczekujesz oraz, co jest w Twoim zasięgu. Możesz zarówno zaryzykować i kupić rower za mniej niż 1000 złotych, jak i dołożyć więcej pieniędzy i postawić na coś, co jest dobrze oceniane przez rowerzystów. Koniecznie zwracaj uwagę na zastosowany osprzęt, hamulce, koła, opony. Wybierz przy tym idealne siodełko.