Jaką lustrzankę kupić?

Rozwój technologii sprawił, że dziś większość z nas ma aparat fotograficzny przy sobie. Smartfony z każdym rokiem są wyposażane w coraz to lepsze kamery, dzięki którym możemy rejestrować codzienne chwile. Jednakże nie zmienia to faktu, że nadal daleko im do lustrzanek cyfrowych. Nawet większość aparatów kompaktowych nie może równać się z taką optyką. Lustrzanka jako aparat fotograficzny wyposażony w lustro i matówkę daje nam okazję do robienia o wiele bardziej profesjonalnych zdjęć, a wymienna optyka sprawia, że często możliwości takich aparatów są nieograniczone. Dlatego też profesjonalni fotografowie czy po prostu miłośnicy tej sztuki wybierają właśnie lustrzanki zamiast cyfrowych kompaktów. Na rynku znajdziemy ogromny wybór tych urządzeń zarówno pod względem producenta, jak i modelu. Trudno przez to zdecydować się, która lustrzanka powinna być naszą pierwszą. Podpowiadamy, na co konkretnie warto zwrócić uwagę.

Lustrzanka cyfrowa marki Canon. Źródło: canon.pl

Jaki jest Twój budżet na zakup lustrzanki?

Oczywiście najistotniejsze jest to, ile chcemy przeznaczyć na zakup swej pierwszej lustrzanki. Najtańsze modele z podstawowym obiektywem kosztują około 1300 złotych i mowa tutaj o wersjach typowo dla amatorów. Dla części osób okazać się mogą dobrym wyborem, o ile nie myślimy o fotografii na poważnie. Ponadto takie modele mogą służyć jako element nauki przed kupnem lepszego aparatu. Istnieją także wersje dla profesjonalistów, lecz cena kilkunastu tysięcy złotych, czy nawet przeszło 20, jest zazwyczaj dla nas zbyt wysoka. Często polecane są modele z niższej póki, które jednak oferują nam znacznie więcej niż okrojone wersje dla amatorów. Ich cena waha się zazwyczaj między 2,5 a 4 tysiącami złotych. Są to aparaty o wiele lepszym zakresie tonalnym matrycy i kilku dodatkowych opcjach. Nierzadko w cenie otrzymujemy także lepszej klasy obiektyw.

Na co należy zwrócić uwagę, kupując lustrzankę?

Oczywiście lustrzanka cyfrowa to ogrom elektroniki oraz różnych parametrów, które wpływają na komfort pracy oraz efekty końcowe. Dlatego też przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw.

  1. Rozdzielczość matrycy
  2. Typ i rodzaj matrycy
  3. Czułość ISO
  4. Stabilizacja obrazu
  5. Rozmiar i rozdzielczość wyświetlacza
  6. Obracany wyświetlacz
  7. Wizjer
  8. Lampa błyskowa
  9. Mocowanie obiektywu
  10. Obudowa
  11. Wymiary i waga
  12. Podstawowe funkcje: pomiar światła, autofokus, programy tematyczne, efekty barwne, tryb ekspozycji, samowyzwalacz, zdjęcia seryjne, filmowanie, formaty zapisu danych
  13. Niezbędne wyposażenie: obiektyw, karta pamięci, zewnętrzna lampa błyskowa, złącza, zasilanie
  14. Polecani producenci

 

1 Rozdzielczość matrycy

Swego czasu doszło do prawdziwej wojny między producentami, którzy prześcigali się między sobą w tym, czyj aparat będzie miał większą rozdzielczość matrycy. Dochodziło do tego, że kupujący przede wszystkim zwracali uwagę na ten aspekt. Tymczasem różnica między 12 Mpx a 18 Mpx nie jest aż tak bardzo zauważalna. Rozdzielczość matrycy podawana jest właśnie megapikselach (Mpx) oznaczających miliony pikseli, które dają nam informację o liczbie fotoczułych komórek na matrycy. Piksele możemy rozróżnić na efektywne – oznaczające realną liczbę wykorzystanych w trakcie robienia zdjęcia fotoczułych komórek – oraz piksele niewykorzystane, które służą nam do zapisu informacji o zdjęciu. Amatorskie modele i te wyższej klasy oferują nam zazwyczaj matryce o rozdzielczości od 12 Mpx do 20-30 Mpx. Tymczasem profesjonalne modele aparatów mają tę wartość nawet powyżej 60!

Rozdzielczość przede wszystkim ma wpływ na odwzorowywanie szczegółów oraz lepszą jakość obrazu przy tworzeniu dużych powiększeń na papierze. W takim wypadku, jeśli nie myślimy o tworzeniu wielkich billboardów i plakatów, to w zupełności wystarczy nam model lustrzanki o wartości poniżej 20 Mpx. Duże liczby nie powinny robić na nas wrażenia, gdyż zapewne nie wykorzystalibyśmy wszystkich możliwości tak sporej matrycy.

2 Typ i rozmiar matrycy

Dla fotografującej osoby istotny również może być fakt, w jaki typ matrycy wyposażona jest konkretna lustrzanka. Matryca to światłoczuły element, którego zadaniem jest rejestrowanie obrazu. Można powiedzieć, że to ona jest sercem każdej lustrzanki. Obecnie możemy spotkać dwa typy matryc, które montowane są we współczesnych lustrzankach.

  • CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) – są to wersje charakteryzujące się oszczędnym działaniem. Większość lustrzanek wyposażonych jest właśnie w nie.
  • Live MOS – jest to zaawansowana matryca, która gwarantuje nam odpowiednią jakość obrazu przy stosunkowo oszczędnym zużywaniu prądu.

Matryce różnią się miedzy sobą także wielkością fizyczną. W amatorskich i bardziej zaawansowanych modelach instalowana jest matryca APS-C o wymiarach około 23,7×15,6 mm i przekątnej 1,8 cala. Jest to wersja nazywana niepełnoklatkową, ponieważ jest ona mniejsza niż rozmiar typowego filmu małoobrazkowego 24×36 mm. W lustrzankach profesjonalnych stosuje się z kolei matryce pełnoklatkowe, które odpowiadają wielkości filmu. Pozwalają one na zarejestrowanie o wiele szerszego kadru, który widzimy przez wizjer aparatu. Warto od razu zaznaczyć, że matryce w standardzie APS-C mogą posiadać różny rozmiar w zależności od producenta. Wiąże się to z przelicznikiem ogniskowej obiektywu, a każdy producent każe nam stosować dla obiektywu inną jego wersję. Dopiero po obliczeniu jego nominalnej ogniskowej otrzymujemy jej faktyczną wartość na zdjęciu. Przelicznik ma zakres od ×1,5 do ×2. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, kiedy korzystamy z analogowych obiektywów lub dedykowanych pełnej klatce.

3 Czułość ISO

Czułość ISO jest jednym z najważniejszych aspektów fotograficznych, które powinien opanować każdy właściciel lustrzanki. Oznacza ona zakres, w jakim matryca jest światłoczuła. Im wyższa jej czułość, tym aparat pozwala nam na robienie zdjęć w słabszym oświetleniu i to bez konieczności używania lampy błyskowej. Warto oczywiście widzieć, że im matryca posiada wyższe ISO, tym na zdjęciach wzrasta ilość szumów. Dlatego też istotne jest to, aby lustrzanka nie tylko posiadała szeroki zakres wartości ISO, lecz też mechanizm redukcji szumów. W zależności od producenta skala tego parametru w danym modelu może wynosić od 50 do 25 600 lub więcej, a część profesjonalnych aparatów posiada funkcję rozszerzania ISO do wartości rzędu nawet 1 640 000.

Jak to wygląda w praktyce?

Niższe wartości ISO odznaczają się lepszą jakością zdjęć i oddaniem kolorów. Z ISO rzędu 50-100 korzystamy najczęściej w słoneczne dni. Sprawdza się to zarówno przy portretach, jak i zdjęciach krajobrazów bądź architektury. Podczas zachmurzenia lub przy robieniu zdjęć wewnątrz budynków wartość ta powinna zostać zwiększona do 400 lub więcej. W praktyce nie sugerujmy się zbyt często wysokimi skalami ISO, gdyż będą one nam z reguły zupełnie nieprzydatne.

4 Stabilizacja obrazu

Zdjęcia bez i z włączoną funkcją stabilizacji obrazu. Źródło: commons.wikimedia.org, autor: Dave.Hulick

Od kilku lat zarówno w lustrzankach, jak i w obiektywach stosowana jest specjalna stabilizacja obrazu. Dzięki niej możliwe jest wykonywanie nieporuszonych zdjęć w niemal każdych warunkach. Jest to przydatna funkcja, gdyż właściciele wcześniejszych modeli często narzekali na poruszone i rozmazane zdjęcia, które okazywały się zupełnie nie do odratowania. Obecnie stabilizację stosuje się na dwa sposoby. Pierwszym jest stabilizacja optyczna w obiektywie, drugim – w matrycy. Oczywiście o wiele lepszym rozwiązaniem jest ta druga, gdyż dzięki niej nieporuszone zdjęcia będą nam wychodzić także z wykorzystaniem starszych obiektywów, które nie posiadają takiej opcji. Przy czym kupno samego obiektywu z optyczną stabilizacją (OS) wiąże się z dość wysokimi kosztami.

Korpus ze stabilizacją w matrycy kosztuje jednak znacznie więcej, dlatego na początek warto wybrać obiektywy z taką opcją.

5 Rozmiar i rozdzielczość wyświetlacza

Wyświetlacz w aparacie Nikon D5600. Źródło: nikon.pl

Zaledwie 10 lat temu kolorowe wyświetlacze były dopiero nowością w lustrzankach cyfrowych. Dziś to już standard, na który wiele osób zwraca uwagę. Dzięki niemu można podglądać kadr, przeglądać zdjęcia i wybierać opcje z menu. Z reguły na wyświetlaczu prezentowane są informacje o ustawionych parametrach. Dzięki temu w czasie robienia zdjęcia możemy szybko korygować niektóre z nich. Producenci informują nas o rozmiarze wyświetlacza w calach, podając jego przekątną. Zazwyczaj spotykamy wersje o rozmiarze 2,5, 2,7 i 3 cali. Większe wyświetlacze nie mają raczej racji bytu, albowiem ich użycie okupione byłoby zmniejszeniem ilości lub rozmiaru przycisków dodatkowych, co z kolei przełożyłoby się na funkcjonalność aparatu. Ponadto większe modele pobierają więcej prądu z akumulatora. Im wyższa jednak rozdzielczość, tym wyraźniejszy będzie wyświetlany na nim obraz. Istotne jest to, aby aparat miał dobrą opcję regulacji stopnia jasności wyświetlacza.

Warto w związku z tym nie przesadzać z wielkością wyświetlacza.

6

Obracany wyświetlacz w aparacie Nikon D5300. Źródło: nikon.com

Obracany wyświetlacz

Kiedy na rynku pojawił się pierwszy model lustrzanki Sony Alpha z obracanym wyświetlaczem, stał się on rewolucją w branży. Dziś czołowi producenci stosują to rozwiązanie, choć nie jest ono regułą. Odchylany wyświetlacz w niektórych sytuacjach ułatwia robienie zdjęć. Przydaje się on szczególnie podczas makrofotografii lub wtedy, gdy wymagają tego warunki.

7 Wizjer

Wizjer w aparacie Canon EOS 5D. Źródło: canon.com

Wizjer w lustrzankach cyfrowych jest tak pozostałością, jak i kontynuacją klasycznego wyposażenia aparatów. To dzięki niemu możemy obserwować kadry, które znajdą się na obrazie. Mimo coraz większej popularności funkcji Live View większość osób i tak korzysta z optycznego wizjera. Warto jednak sobie uświadomić, że w tańszych modelach montowana jest zazwyczaj wersja, która pokrywa około 90-95 procent kadru. W wyniku tego na zdjęciu zarejestrowane zostanie trochę więcej szczegółów, których możemy nie dostrzec w wizjerze. Profesjonalne modele posiadają te współczynniki na poziomie 100 procent.

8 Lampa błyskowa

W lustrzankach cyfrowych możemy spotkać lampy błyskowe, które wbudowane są w aparat. Są to chowane modele, które w momencie uwalniania lampy wysuwają się z wnętrza aparatu. Takie urządzenia możemy wykorzystywać w trybie manualnym, automatycznym lub też w celu eliminowania efektu czerwonych oczu. Jest to dobre rozwiązanie dla amatorów fotografii, jednak w wielu sytuacjach zauważyć można spore ograniczenia. Takie lampy często posiadają niewystarczającą moc oraz ograniczony zakres regulacji, dlatego w gorszych warunkach oświetleniowych nie dadzą nam pożądanego efektu. Na całe szczęście mamy możliwość skorzystania z gorącej stopki. Jest to złącze na górze aparatu, do którego możemy podłączyć zewnętrzną lampę błyskową. Istnieje bardzo wiele modeli lamp, które oferują nam nie tylko mocniejszy błysk, lecz także odpowiednie modelowanie światła.

Zakup dodatkowej lampy jest następstwem rozwijania swych fotograficznych umiejętności czy indywidualnych potrzeb, jednak na początek wbudowana lampa w zupełności wystarczy.

9 Mocowanie obiektywu

Mocowanie obiektywu w aparacie Canon EOS 80D. Źródło: canon.pl

Mocowanie obiektywu to jeden z najważniejszych aspektów w fotografii. Poprzez nie producenci w pewien sposób się zabezpieczają; każdy z nich posiada zupełnie inny typ, przez co niemożliwe jest podłączenie obiektywów marki Nikon do lustrzanki Canon czy Pentax. Wpływa to więc na fakt, iż ograniczeni jesteśmy tylko do jednego, konkretnego mocowania. Kupno lustrzanki wiąże się także z ilością dedykowanych obiektywów. Zdecydowanie na tym polu przeważają Nikon i Canon, które nie tylko posiadają najwięcej nowych modeli, lecz też umożliwiają zazwyczaj podłączanie części obiektywów z ostatnich lustrzanek cyfrowych – przykładem jest linia obiektywów do aparatów Canon EOS z lat 80. i 90. Istnieją specjalne konwertery i mocowania, dzięki którym możliwe jest przyłączenie obiektywów innych marek, okupione jest to jednak inną ogniskową obiektywu lub też utratą opcji automatycznego ustawienia ostrości.

Przy zakupie konkretnej lustrzanki zwróćmy zatem uwagę na to, ile i w jakich cenach konkretny producent oferuje nam wymienne obiektywy.

10 Obudowa

Jeśli porównamy modele amatorskie z profesjonalnymi, to poza wyposażeniem i dodatkowymi funkcjami różnią się one przede wszystkim budową. Amatorskie lustrzanki wykonane są z tańszych materiałów, najczęściej plastiku, co wpływa na ich mniejszą wagę, lecz również zwiększa podatność uszkodzenia. Profesjonalne lustrzanki z kolei zawierają o wiele więcej elementów ze stopów metali, co przekłada się na ich większą wagę, ale też lepszą wytrzymałość. Zaopatrzone są przy tym w uszczelnienia, co chroni je przed kurzem, wilgocią oraz niskimi i wysokimi temperaturami – dlatego też idealne są do fotografii reporterskiej.

11 Wymiary i waga

W porównaniu do wielu aparatów kompaktowych lustrzanki nie należą do lekkich urządzeń. Z reguły ważą od około 500 gramów do przeszło jednego kilograma – i mowa tutaj tylko o samym korpusie. Jeśli do tego dodamy obiektywy z dużym zakresem ogniskowej, specjalne do fotografii sportowej lub przyrodniczej, to całość może ważyć kilka dobrych kilogramów. Dlatego często fotografowanie nie obędzie się bez stabilnego i solidnego statywu. Większość lustrzanek jest podobnej konstrukcji i wymiarów, które mogą się różnić co najwyżej kilkunastoma milimetrami wysokości czy szerokości.

12Podstawowe funkcje

Przebrnęliśmy przez czysto techniczne sprawy związane z lustrzanką. Teraz pora na to, co decydować będzie o jakości naszych zdjęć. Każdy model wyposażony jest w wiele opcji i funkcji, które zaważą o ostrości, jasności, barwach obrazu.

Pomiar światła

W przypadku manualnej fotografii wiele osób korzysta z osobnych światłomierzy, dzięki którym uzyskuje się informacje o wartości ekspozycji, jaką należy ustawić przed wykonaniem zdjęcia. Nowoczesne lustrzanki cyfrowe posiadają światłomierz już wbudowany. Dzięki temu w trybie automatycznym lustrzanka samodzielnie dobiera parametry obrazu. Mowa tutaj zarówno o wartości ISO, przysłony, jak i czasie otwarcia migawki. Pomiar dokonywany jest w zależności od wybranej opcji w sposób punktowy, centralnie wyważony lub też wielosegmentowy. Wraz z wykonaniem pomiaru wszelkie dane przekazywane są do procesora, który automatycznie ustawia dla nas parametry.

Autofokus

Autofokus to rozwiązanie, które zrewolucjonizowało współczesną fotografię. Do jeszcze niedawna zarówno amatorzy, jak i profesjonaliści za każdym razem musieli ręcznie ustawiać ostrość obiektywu. Obecnie w trybie automatycznym aparat zrobi to za nas. Dzięki autofokusowi możemy błyskawicznie wykonywać zdjęcia. Przydaje się to szczególnie w fotografii sportowej i fotografowania szybko poruszających się obiektów. Wyróżniamy dwa tryby pracy AF:

  • praca ciągła – polega ona na tym, iż lustrzanka sama ustawia ostrość poprzez śledzenie obiektów, które znajdują się w polu ostrości widzenia. Dzięki temu można o wiele szybciej zrobić zdjęcie;
  • praca pojedyncza – jest to bardziej oszczędny w poborze energii tryb, który działa w momencie dociśnięcia do połowy spustu migawki. Samo zrobienie zdjęcia jest dłuższe, lecz może być dokładniejsze.

Programy tematyczne

Każda lustrzanka cyfrowa wyposażona jest w pakiet programów tematycznych. Są to oczywiście w pełni zautomatyzowane opcje. W zależności od modelu i producenta takich programów może być od 5 do 18. W teorii im ich więcej, tym lepiej dla nas. W praktyce różnie z tym bywa. Zazwyczaj spotkamy się z takimi programami jak: portret, pejzaże, obiekty w ruchu, makro, fotografia nocna, fajerwerki. Aparat w takim momencie automatycznie dobiera jak najlepsze ustawienia do konkretnego kadru. Jest to najlepsze rozwiązanie dla początkujących osób lub wtedy, kiedy to nie artyzm zdjęć jest dla nas najistotniejszy. Z czasem przekonamy się, że dzięki manualnym ustawieniom możemy tworzyć o wiele lepsze zdjęcia, tym bardziej, że programy tematyczne często mylą się w wartości ekspozycji.

Efekty barwne

Jest to klasyczne rozwiązanie, które stosowane jest w każdym aparacie cyfrowym, w tym także w smartfonie. Możemy dzięki temu wybrać zdjęcie w formie czarno-białej, sepii, negatywie, a nawet w konkretnym kolorze dominującym. Ciekawą i wartą wypróbowania opcją są efekty barwne w fotografii czarno-białej. To wbudowane filtry, dzięki którym można przyciemniać lub rozjaśniać niektóre elementy w kadrze.

Tryby ekspozycji

W wielu przypadkach to właśnie tryby ekspozycji są tym, co decyduje o wyborze lustrzanki. Jest to manualna strona urządzenia, dzięki której możemy bawić się zdjęciami czy samymi opcjami aparatu. Dzięki trybom ekspozycji możemy odpowiednio ustawiać czas otwarcia migawki lub też przysłonę. Z reguły modele lustrzanek wyposażone są w następujące tryby.

  • Tryb P – jest to jedyny automatyczny tryb w tej sferze ustawień. Sam dobiera dla nas czas naświetlania zdjęcia oraz stopień otwarcia przysłony. Jednak to my samodzielnie możemy ustawić czułość ISO, balans bieli, tryb pomiaru światła lub dokonać korekty ekspozycji.
  • Tryb A – w przypadku tego trybu aparat wybiera za nas ekspozycję, lecz to my możemy zdecydować o wartości przysłony. Przydaje się on szczególnie w makro lub fotografii portretowej.
  • Tryb S – w tym trybie z kolei mamy okazję do samodzielnego ustawienia czasu naświetlania obrazu, kiedy to lustrzanka na podstawie naszych ustawień dobierze pozostałe parametry fotografowania. Przydaje się on w szczególności przy długich czasach naświetlania i fotografii nocnej.
  • Tryb M – jest to w pełni manualny tryb, dzięki któremu możemy ustawić wszystkie najważniejsze parametry aparatu, czyli czas naświetlania, ISO, przysłonę. Pozwala na najbardziej artystyczne zdjęcia lub fotografię dostosowaną do indywidualnych preferencji.

Samowyzwalacz

Jest to opcja, dzięki której możemy wykonywać zdjęcia, na których będziemy także i my. Samowyzwalacz opóźnia czas wyzwolenia migawki wedle naszych ustawień. W zależności od modelu możemy wybrać między 2 a 20 sekundami. Z samowyzwalaczem związany jest też pilot zdalnego sterowania. Dzięki niemu możemy wyzwalać migawkę nawet z większej odległości. Przydaje się to także, kiedy robimy zdjęcia z dłuższym czasem naświetlania i nie chcemy dotknąć aparatu, co wiązałoby się z poruszonym zdjęciem.

Zdjęcia seryjne

Zdjęcia seryjne to informacja dla nas, ile aparat jest w stanie wykonać zdjęć jedno po drugim w ciągu sekundy. W tańszych lustrzankach zazwyczaj jest to 3-6 zdjęć, natomiast profesjonalne wykonują ich całkiem sporo – kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt! Przydaje się to w fotografii reporterskiej, zdjęciach sportowych lub wtedy, kiedy chcemy uwiecznić niezwykle ciekawy moment, jak choćby polującego ptaka bądź wynurzającą się rybę z wody.

Filmowanie

Miłośnicy lustrzanek początkowo sceptycznie podeszli do wprowadzenia w nowszych modelach opcji kręcenia materiałów wideo. Z czasem okazało się, że można je wykorzystywać niczym wysokiej jakości kamery, co przyczyniło się do ich profesjonalnego i zupełnie nowego wykorzystania. Ta nowa funkcja w lustrzankach stosowana jest obecnie w większości modeli. W zależności od producenta i modelu film może być zapisywany w rozdzielczości 1920×1080, 1280×720, 640×480. Odbywa się to zazwyczaj z prędkością od 20 do 30 klatek na sekundę. Wykorzystanie wysokiej jakości obiektywów sprawia, że lustrzankę można zamienić w profesjonalną kamerę wideo.

Formaty zapisu danych

Praktycznie wszyscy producenci korzystają w swych aparatach z tego samego formatu utrwalania danych. Obrazy zapisywane są jako JPG lub RAW. Ten pierwszy pozwala na uzyskiwanie „lżejszych” zdjęć, jednak bardziej podatnych na utratę jakości podczas obróbki. RAW z kolei to format, który jest plikiem surowym. Zajmuje zazwyczaj nawet do 10 razy więcej miejsca w pamięci, lecz przy obróbce nie tracimy cennych informacji czy jakości. W wielu modelach można ustawić jednoczesny zapis zdjęcia w obydwu formatach – przyda się wtedy jednak bardziej pojemna karta pamięci. W przypadku plików wideo przyjętym standardem jest format AVI.

13Niezbędne wyposażenie

Na koniec przyjdzie nam się zmierzyć z podstawowym i dodatkowym wyposażeniem, jakie możemy zakupić do swego nowego aparatu.

Obiektyw

Obiektywy Nikon. Źródło: nikon.pl

Obiektyw to podstawowy i niezbędny sprzęt optyczny do lustrzanki. Z reguły kupując nową lustrzankę z niższej póki cenowej, dostaniemy w zestawie jeden lub dwa podstawowe obiektywy. Są to oczywiście niższej jakości szkła, jednak na początek powinny nam w zupełności wystarczyć. Rozróżniamy dwa nadrzędne rodzaje obiektywów: stało- oraz zmiennoogniskowe. Pierwsze oznaczają stałą ogniskową, której nie możemy zmieniać. Przykładem są popularne wersje portretowe 35, 50 lub 70 mm. W przypadku zmiennoogniskowych mamy do czynienia z obiektywami, w których możemy regulować zakres ogniskowej. Są to bardziej uniwersalne szkła, które można wykorzystać do większego spektrum fotografii. Zazwyczaj dołączone do zestawu obiektywy to właśnie zmiennoogniskowe modele typu 18-55, 70-200 mm.

Obiektywy rozróżniamy jeszcze na podstawie samej wartości ogniskowej. Spotkać możemy wersje standardowe, jak 28-70, 18-50 mm, które przeznaczone są do różnorakich zastosowań. Obiektywy szerokokątne o wartości do 20 mm są przeznaczone do fotografii krajobrazowej, robienia zdjęć w małych pomieszczeniach lub na imprezach. Z kolei teleobiektywy o ogniskowej powyżej 100 mm idealne są na wydarzenia sportowe lub do fotografowania przyrody.

Równie istotne w naszym pierwszym obiektywie jest światło. Na początek warto wybrać taki sprzęt, który posiada zakres mniej więcej f/3.5-5.6. W tańszych szkłach im niższa wartość, tym obiektyw pozwala nam na jaśniejsze i bardziej ostre zdjęcia. W drogich sporą rolę odgrywają także soczewki wewnątrz obiektywu.

Dobrze jest również w przyszłości zastanowić się nad modelami analogowymi. Możemy je zakupić w atrakcyjnej cenie, a dzięki tanim przejściówkom można je podłączyć do nowego aparatu. W wielu przypadkach jakość ich wykonania i soczewek stoi na niezwykle wysokim poziomie.

Karta pamięci

Karta pamięci SDHC marki SanDisk. Źródło: sandisk.com

Karta pamięci jest istotnym elementem wyposażenia aparatu z tego względu, że lustrzanki na ogół nie posiadają wbudowanej pamięci wewnętrznej. Producenci mogą stosować różnego typu karty w swoich aparatach, lecz najpopularniejszymi nośnikami obecnie są SD, SDHC i SDXC. Zdarzyć się może jednak tak, że wybrany model obsługiwać będzie Memory Stick Pro Duo, Compact Flash czy też eXtreme Digital. Polecamy zakup możliwie jak największej karty, którą może obsługiwać aparat. Dzięki temu zyskamy sposobność zapisania większej liczby zdjęć w formacie RAW lub materiału wideo.

Zewnętrzna lampa błyskowa

Jak już zostało wcześniej wspomniane, zakup zewnętrznej lampy błyskowej znacząco poprawia jakość fotografowania w zamkniętych przestrzeniach czy też w gorszych warunkach oświetleniowych. Takie osobne urządzenie montowane na gorącej stopce posiada regulację poziomu mocy światła lub kierunku błysku. Istnieją zarówno proste, jak i rozbudowane czy specjalistyczne lampy, które mogą być przeznaczone do fotografii produktowej, portretów.

Złącza USB 2.0, miniHDMI oraz wejście na karty pamięci w aparacie Pentax K-70. Źródło: ricoh-imaging.pl

Złącza

Każda lustrzanka powinna być wyposażona w kilka istotnych złącz. Za ich pomocą odbywa się przede wszystkim przesył do komputera zdjęć z karty pamięci. Niezbędny w związku z tym jest kabel USB. Coraz częściej stosowane jest również połączenie bezprzewodowe Wi-Fi. Aparaty posiadają z reguły także wyjście AV lub złącze HDMI.

Zasilanie

Praktycznie każda nowa lustrzanka cyfrowa wyposażona jest w litowo-jonowy akumulator. To dobre rozwiązanie, które pozwala na dłuższy czas pracy aparatu na jednej baterii. Zdarza się jednak, że w terenie lub podczas reportażu bateria ulegnie rozładowaniu. W takiej sytuacji najlepiej sprawdza się tzw. battery grip. Jest to specjalny, podpinany zasobnik, w którym można umieścić dodatkowe akumulatorki lub baterie typu AA. Dzięki niemu można co najmniej dwukrotnie wydłużyć czas pracy aparatu. Do każdej lustrzanki dołączona jest fabryczna ładowarka.

14 Polecani producenci

Lustrzanki należą do specyficznej kategorii sprzętu fotograficznego, w której od lat dominuje kilka uznanych na świecie firm. Mowa tutaj przede wszystkim o produktach marki Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus. Gwarantują one nie tylko najbardziej profesjonalne lustrzanki, lecz też wiele wymiennych obiektywów.